Jön a vármegyebérlet és az országbérlet

bérlet

Korszakalkotó változás, minden eddigi konstrukciónál kedvezőbb lesz a vármegyebérlet és az országbérlet május 1-jei bevezetése a közösségi közlekedésben – közölte a MÁV-Volánbusz csoport.

A csoport szerint az elmúlt három évtized legjelentősebb díjszabási fejlesztését hajtják végre a hazai helyközi közösségi szolgáltatók. Kiemelték, május 1-jétől az új bérletekkel teljes vármegyét, sőt akár az egész országot be lehet utazni a MÁV-START, a Volánbusz, a MÁV-HÉV vagy a GYSEV járatainak igénybevételével. E társaságok helyközi járatait korlátlanul használhatják majd az utazók a bérleten feltüntetett területen. A vármegyebérlet és az országbérlet napi több tízezer buszon és kötöttpályás járaton teszi lehetővé az utazást egyéb jegy vagy bérlet megváltása nélkül.

Azt remélik, hogy az új tarifatermékek bevezetésével mind a közúti, mind a kötöttpályás helyközi közösségi közlekedés versenyképessebbé, vonzóbbá válik, jobb minőségű kiszolgálást, több járatot, kevesebb várakozást jelent, és pozitív hatása megjelenik a belföldi turizmusban és a vendéglátásban is. Az új bérleteket a MÁV-Start pénztáraiban, automatáinál és a MÁV-appon, a Volánbusz pénztárainál, a buszokon és a GYSEV pénztárainál lehet majd megvásárolni. Várhatóan április utolsó hetében egyes értékesítési csatornákon elővételben is megvásárolhatók lesznek.

A teljes árú, 30 napos érvényességű vármegyebérletet 9450 forintért lehet majd megvásárolni, a szintén 30 napos országbérlet ennek duplájába, 18 900 forintba fog kerülni. A tanulóbérlet 90 százalékos kedvezménnyel váltható, 945 forint lesz. A teljes árú vármegyebérlet olcsóbb lesz, mint a havi Budapest-bérlet, vagy mint 15 liter – átlagosan 250-300 kilométer megtételére elegendő – üzemanyag, február közepi áron számolva – érzékeltették.

Akik az utazásaik során rendszeresen átlépik a vármegyehatárt, azok két vármegyebérlet áráért az ország egész területére érvényes országbérletet vásárolhatnak. Ez 2500 forinttal olcsóbban lesz megvásárolható, mint jelenleg a 30 kilométerre érvényes bérlet. A tanulók ezt a bérletfajtát választva is igénybe vehetik a 90 százalékos kedvezményt, így 1890 forintért szinte bárhová eljuthatnak az országban.

Közölték azt is, a vármegyebérlet és az országbérlet nem vehető igénybe helyjegyköteles vonatokon, 1. osztályon, továbbá a helyi közösségi közlekedési társaságok járatain sem. A Pest vármegyei bérlet, illetve az országbérlet a BKK járatain sem érvényes, de Budapesten belül a helyközi szolgáltatók járatain lehet ezekkel utazni. A teljes árú bérlet árának 86 százalékát térítik meg a munkáltatók, így vármegyebérlet esetében mintegy 1300 forint, országbérlettel kicsivel több mint 2600 forint saját költségen tudnak utazni az utasok a helyközi szolgáltatókat választva.

Rámutattak arra: a nem távolsági jellegű – regionális és elővárosi – utazások jelentős része vármegyén belül vagy szomszédos vármegyék között történik. A regionális és elővárosi közlekedésben, különösen a kisebb településeken élők számára az új bérlet több közeli település elérését is segíti, de megmaradnak a jelenleg megvásárolható bérletek is. A kedvezményes árú bérletek okozta bevételkiesést a kormányzat megtéríti a közlekedési társaságoknak – áll a közleményben.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint több probléma is van az intézkedéssel

    • Kísérletet sem tesz arra, hogy a helyi közösségi közlekedéssel bármilyen integráció, együttműködés lehessen. „Ellenkezőleg, ez inkább betámadásként értelmezhető. Nem véletlen, hogy nem hivatkoztak a Deutschlandticket-re, hiszen annak pont az a lényege, hogy az összes városi közlekedést is bevonja a tarifaközösségbe.”
    • A városok lassan képtelenek fenntartani a saját közösségi közlekedésüket, így az, hogy „a kormányzati járatokon ingyen lehet majd utazni a városon belül is, a városi járatokon meg ehhez képest durván fizetni kell… felsejlik a városok szántszándékkal bedöntésének lehetősége.”
    • Az árazás azt mutatja, hogy nem volt semmiféle számítás, csak kicsit legyen olcsóbb, mint a Budapest-bérlet.
    • A városi munkavállalók versenyhátrányba kerülnek, a szolgáltatókat sem fogja szerintük kompenzálni a kormány, és a várhatóan megnövekvő forgalom kiszolgálására nem lesz több jármű, járművezető vagy kalauz.

„Összefoglalva, a bevezetni kívánt vármegyebérlet konstrukció bár első hallásra nagyon pozitív intézkedésnek tűnik, és a népek bizonyára szeretni fogják, de valójában az egész intézkedéscsomag nem más, mint maga a velünk élő szocializmus, egy olyan politikai intézkedés, amit olyankor dobnak be a kormányok, amikor úgy érzik, osztogatni kell. Ez így ebben a formájában csak egy politikai kampánylépés és az égvilágon semmi köze nincs a közlekedési szakmához. Sőt, következő lépésként a Budapest bérlet konstrukció felszámolása, a HÉV-ek MÁV-ba integrálása várható, amely egyszer már az 1950-es években megbukott, most is meg fog.”

Az eddiginél kisebb menetjegyeket vezetett be a MÁV-START

Az eddiginél kisebb, bankkártyaméretű menetjegyeket vezetett be a MÁV-START, amelyek már megvásárolhatók a jegypénztárakban és a jegykiadó automatákban is. A tájékoztató szerint az új jegyek gyorsabban nyomtathatók és egységes kinézetűek. Az új jegyeken négyzetes vonalkód (Aztec-kód) könnyíti meg a kezelést – emelték ki, megjegyezve, hogy a korábbi teljes méretű jegyek továbbra is használatban maradnak olyan termékeknél, ahol a feltüntetendő információk nem férnének el a kisebb felületen. Az új méretű jegyformátumnak köszönhetően csökken a nyomtatópapír-felhasználás, amely a környezetvédelemi szempontok mellett éves szinten 120-130 millió forint megtakarítást jelent. A vasúttársaság ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a leginkább környezetbarát megoldás az elektronikus úton (Elvira vagy MÁV-app) váltott jegy. A Volánbusz és a MÁV-HÉV jegyeit, illetve ezek vasúti utazással kombinált változatait továbbra is az eddigi méretben forgalmazzák.


 

Kapcsolódi híreink

Leave a Comment